Michelin

Citroen ejes af Michelin fra 1935 til 1976

Udmattet efter flere års slid og ekstraordinær indsats for at redde virksomheden, dør André Citroën den 3. juli 1935, kun 57 år gammel.

André Citroën var en visionær mand med fremsynethed og et enestående kreativt talent, altid klar til at udvikle og realisere nye projekter og ideer. Han forstod hurtigt, at bilen ville blive anvendt til både arbejde og fritid, og at den skulle være tilgængelig for folket. Han var en af de vigtigste aktører i denne evolution.

Selskabet overtages i 1935 af dækproducenten Michelin fra Clermont-Ferrand, i det centrale Frankrig. Pierre Michelin, søn af Edouard Michelin (Michelin blev grundlagt af brødrene Édouard og André Michelin, der drev en gummifabrik i Clermont-Ferrand) og Pierre Boulanger, hans højre hånd. Mændene fra Michelin kom til Paris i 1934 for at hjælpe André Citroën for at undgå betalingsstandsning. Efter André Citroëns død, fortsætter de med at styre Quai de Javel fabrikken, et moderne storslået udstillingsvindue af glas, stål og beton, og som huser en diamant, nemlig Traction Avant. Men diamanten er stadig uslebet. Der skal pudses og poleres, før den kan afsløre den pragt, der allerede er givet et glimt af.

På bekostning af mange ofre, vender Citroen tilbage til rækken af førende bilproducenter fra 1937. Legenden, Traction Avant (T.A.), er skabt!

Pierre Michelin dør i en ulykke i slutningen af 1937, men virksomheden kan allerede se en lovende fremtid i møde. En række undersøgelser er igangsat for udvikling af nye modeller, der fører til Traction Avant 15CV, vejens dronning i 1938, efterfølgende kom Traction Utilitaire Basse eller Traction Utilitaire type B (TUB) van i 1939.

 

TUB og 2CV

2CV’en “deux chevaux”er planlagt til introduktion til markedet det samme år, men da Anden Verdenskrig bryder ud, er ledelsesteamet på Quai de Javel tvunget til at opgive deres drøm om en lille populær bil, en drøm, der var på nippet til aldrig at blive til noget. Militær produktion fik prioritet.

I slutningen af krigen, begynder Citroën at omarbejde amerikanske lastbilmotorer og sætter sine fabrikker i gang med at arbejde på fuld kraft igen. De første køretøjer, efter krigen, skal være dobbelt vinklede lastbiler, beregnet til de franske tropper og til de officielle franske myndigheder. Der er et stort behov for transport til genopbygning af landet.

 

Besættelsesmagtens strenge regler ignoreres, Pierre-Jules Boulanger skal have sagt " Skab en bil, der kan bære fire personer og 50 kg kartofler ved 60 km/t, med et forbrug på kun 3 liter brændstof pr 100 km. Den skal kunne køres af en kvinde eller en anden novice. I skal ikke bekymre jer om, hvordan den ser ud." Citroen ingeniørerne fortsætter med at arbejde i hemmelighed under krigen, de tilpasser udformningen af 2CV’en og udvikler en varebil der skal afløse TUB, den kaldes type H.

 

Type H

 

Efter krigen, introducerer den franske regering strenge begrænsninger. Rationering af råvarer forsinker lanceringen af de to modeller ovenfor. Modellen 11 BL går i produktion i 1945, efterfulgt af 15 Six i 1946 og 11B i 1948.

Produktion af type H starter i 1948, efterfulgt af 2CV i 1949. Pierre Boulanger, som altid var meget involveret og interesseret i alle de forskellige design projekter, dør den 11. november 1950 i en bil ulykke, blot en måned efter præsentationen prototypen af 2CV Van på Paris Motor Show i oktober 1950.

Gennem sine 41 år i produktion, forbliver 2CV’en en succes, der fører et liv, fyldt med rejser og eventyr. Dens vigtigste kvalitet er at give brugerne den bil, de har brug for. Den henvender sig både til høj som til lav, til landbruget, som by bil, som en lille lastbil, en racerbil, en familie bil, en brugt bil for studerende og unge par og et ekspeditionskøretøj til at køre verden rundt i. Desuden danner 2CV’en grundlag for mange afledte modeller og nye versioner.

 

Mere end nogen anden bil, bliver 2CV'en symbolet på Frankrig og fortjener titlen som fransk bilindustris historiske monument.

2CV

Robert Puiseux, svigersøn af Edouard Michelin, tager roret hos Citroën og giver nye impulser til de igangværende undersøgelser om erstatning for Traction Avant.

 

DS modellen afsløres på Paris Motor Show i oktober 1955.

DS19

Den nye Citroën havde ladet vente på sig i et stykke tid, men projektet blev indhyllet i hemmelighedskræmmeri. Med DS’ens originale udseende og design, gør at folk stopper op og stirrer. Den er udstyret med hydraulisk forstærkede bremser med skiver foran og mere almindelige tromlebremser bag, servostyring og en semi-automatisk gearkasse. Citroën modtager 749 ordrer på bare tre kvarter. Ved slutningen af førstedagen på Paris Motor Show, er mere end 12.000 biler blevet solgt.

 

Lastafhængig højdekorrektion og hydropneumatisk affjedring, som første gang introduceres på bagakslen af de sidst producerede Traction Avant 15 Six, sætter nye standarder inden for komfort og køreegenskaber. Dette system redder general de Gaulle under et attentatforsøg i Petit-Clamart i 1962. På trods af et punkteret dæk er føreren af præsidentens DS i stand til at styre bilen og køre passagererne i sikkerhed. De Gaulle forblev Citroën entusiast og siden sit eksil i London under anden verdenskrig var general de Gaulle foretrukne køretøj enten en Traction Avant eller en DS.

 

Et kunstværk på hjul, DS revolutionerer automobil verdenen, da den blev afsløret på Paris Motor Show i 1955. Det var også et stort spring frem for Citroen, hvis produktprogram på dette tidspunkt kun omfattede 2CV og Traction Avant. Kompleksiteten af det hydrauliske affjedringssystem, samt kobling, gear og bremser, er en udfordring for datidens mekanikere, men indsatsen bærer frugt, da det samme system til hydropneumatiske affjedring danner grundlag for den meget vellykkede GS, CX, og BX. Senere bliver det kombineret med elektronisk styring og IT-teknologi på senere modeller som Xantia og XM med deres enestående vejgreb.

 

Citroen fortsætter med at udvikle banebrydende teknologi i 1970'erne. Med Dyane, Mehari og Ami 8, fortsætter direktør Marque at udvikle modeller baseret på 2CV, hvoraf den første var en Ami 6 i 1961.

I 1970, afsløres Citroen SM, en coupe, hvis dristige linjer gør den moderne selv i dag. SM har en V6 Maserati motor, hydropneumatisk affjedring, fire el-drevne skivebremser og fartafhængig servostyring DIRAVI. (DIRAVI på fransk "Direction à rappel asservi" literally meaning "steering with controlled return" more accurately described in English as "power steering with power assisted return" SM har DIRAVI og er en af verdens første masseproducerede bil med en tophastighed på over 200 kilometer i timen.

 

SM og GS

 

I 1970, kommer Citroen med GS modellen, en mid-range familie sedan. GS byder på den samme højderegulerende hydropneumatiske affjedring som SM, den er, da den kommer frem, verdens mest aerodynamiske bil i serieproduktion. Kendere er hurtige til at anerkende GS’ens kvaliteter. Bilen kan i sit debut år fejre ikke mindre end otte internationale priser, herunder kunst og industri-prisen, den europæiske Car of the Year Award, den britiske Car of the Year Award, The Style Auto Award.

 

CX

 

I 1974, sluttes Citroen sammen med Peugeot inden for rammerne af PSA-koncernen. CX modellen også med DIRAVI erstatter DS. Igen kan Quai de Javel holdet demonstrere deres know-how og ekspertise. Citroen CX’s kvaliteter, den nye top-of-the-range salon er anerkendt over hele Europa. CX modtager Car of the Year Award, Style Auto Award, og Safety prisen.

CX1

I 1974, tvinges Citroen til at rationalisere produktionen som følge af oliekrisen.SM udgår af produktion i 1975. Brændstof-besparelse prioriteres, så i 1975, stopper Marque også produktionen af Wankel motoren som lige var lanceret i 1973 og skulle have været brugt i alle nye modeller. Den blev anvendt med to kamre i GS (kun 873 biler blev produceret inden den udgik af produktion) og skulle have været anvendt med tre kamre i CX. Citroen tvinges nu til at anvende Peugeots lager af reservedele og lancerer LN i 1976 og Visa i 1978. GS’en gennemgår omfattende ændringer og bliver til GSA i slutningen af 1979. Tre år senere erstattes den af BX, som vises første gang på Paris Motor Show i 1982.

 

Samtidig med lanceringen af model BX forlader direktør Marque sit historiske hovedkvarter i Quai de Javel, og flytter til Neuilly, lige uden for Paris. Her udarbejdes en genopretningsplan for Citroen, baseret på model BX, en bil med hydropneumatisk affjedring og ekstraordinært godt vejgreb og ekstraordinære dynamiske egenskaber. I løbet af de næste par år, udkommer BX i mange forskellige versioner: en model med en normal karbureret dieselmotor (suge motor), flere Break (stationcar) modeller, en 16-ventilet GTi-version, en model med en turboladet diesel motor, permanent firehjulstræk og en med automatisk gearkasse. Versionen med den største effekt, er en BX Sport. Dens modificerede karrosseri giver bilen en tophastighed på over 195 km/t og gør den til en bil der huskes.

 

CX serie2

Efter mere end ti år i produktion, moderniseres CX’en og bliver til CX Series 2. På Paris Motor Show det følgende år får AX sin debut, den tilbydes med tre eller fem døre, benzin eller diesel motor og to eller fire hjulstræk, AX er en fremragende lille bil, der er både let og økonomisk. Dens vigtigste opgave er at erstatte LNA og Visa, men Citroen har også planer om at gradvist at erstatte 2CV’en, som - samtidig - forlænger sin forbløffende karriere. Model CX Series 2 udgår af produktion i 1991. Entusiaster påstår, med fashed i stemmen, at CX er den sidste Citroen med karakter.