Min ID

 

Citroen ID og DS blev, i viste karosseriform, produceret fra 1962 til 1967. Bilen på billederne herunder er en model ID19P fra 1965. En 4 dørs sedan med plads til 5 personer, produceret i 1964. Den har selvbærende karrosseri med uafhængigt hjulophæng for og bag. Egenvægt: 1125 kg. Totalvægt: 1725 kg. Vendediameter: 11m. Bensintanken rummer 60 liter og er kollisionssikkert placeret foran bagakslen.

Særligt udstyr for den viste bil og ikke standard for modellen:

Bilen er malet med DS farven "rouge carmine" og taget malet med DS farven "blanc carrare". Sæder, ryglæn og dørbeklædninger har farve og stof kaldet "rouge jersey". Den oprindelige 12V dynamo er skiftet til en 12V generator der også lader batteriet når motoren kører i tomgang. Eftermonteret originalt bagagerumslys som i DS. Eftermonteret DS kompressor horn. El opvarmet bagrude. ID modellens standard håndbremse er erstattet af en fodbetjent DS parkeringsbremse. Konverteret fra 1. generationens LHS hydraulikvæske til den grønne moderne LHM hydraulikvæske. Indikator i instrumentpanel for kørelys.

Motor og gearkasse er fra en DS og er på 1985cc med 5 hovedlejer og har 99 hk DIN ved 5500 omdr. Drejningsmoment: 152 Nm v. 4000 omdr/m. 5 gear. Topfart: 148 km/t. Kilometertal: ubekendt. Motortypen med 5 hovedlejer blev standard fra 1966.

 

Facts om denne bil:

  • ID19 standardudstyr:
  • Hydro-pneumatisk affjedring, Verdens mest avancerede affjedringssystem - holder bilen i samme niveau og på ret køl, uanset belastning og kørefladens beskaffenhed, hvilket giver en utrolig stabil og komfortabel kørsel .
  • Servo forstærkede skivebremser på forhjulene (standard tromle bremser på baghjulene).
  • Enkelteger rat minimerer skader på håndled og bryst ved kollision, gør sammen med reservehjulets placering foran motoren Citroën ID og DS til datidens sikreste biler at køre i.
  • Forhjulstræk plus lavt tyngdepunkt giver maksimalt vejgreb og gode svingegenskaber ved høj fart.
  • Komfortabel plads til 5 personer i kabinen.
  • Stort bagagerum på 481 liter.
  • Udsynet fra førersædet giver bedste manøvreudsyn sammenlignet med konkurrerende biler.
  • Benzinforbrug på 16 km/l ved 50 km/t. ("Autocar" 29/8/58).
  • Tophastighed på 148 km/t.

Motor

  • DY3
  • Produktion fra July 1972 - April 1975
  • Cyl. vol. 1.985 cc
  • Ydelse 108 SAE hk 99 hk DIN ved 5500 omdr.
  • Cylindre 4
  • Boring 86 mm
  • Vandring 85,5 mm
  • Kompressionsforhold 8,75 : 1
  • Hovedlejer 5
  • Karburator tokamret Weber 28/36 DMA3

 

Copyright © All Rights Reserved