Udvikling

Flaminio Bertoni (1903-1964)

Flaminio Bertoni var en af det 20. århundredes mest begavede industrielle designere, han havde ansvar for udformningen af Citroen bilernes karosseri. Stilmæssigt meget forskellige varianter - som den elegante Traction Avant, den yderst funktionelle 2 CV og den dragende DS 19.

 

Den franske forfatter Roland Barthes skriver i sin bog ”Mytologier” om vidundere i dagligdagen, en af de ting der gjorde størst indtryk var Citroën DS 19, bilen, som hans landsmænd gav tilnavnet "gudinden". "Det er indlysende, at den nye Citroën er faldet ned fra himlen sådan som den ser ud. Ved første øjekast er det et uovertruffet objekt," skrev han. "DS - gudinden - har alle de funktioner som et af disse objekter fra et andet univers, der leverer brændstof til neomania fra det attende århundrede, og fra vores egen science fiction."

Barthes var ikke alene i sin beundring for DS 19, den tiltrak tilbedende skarer fra det øjeblik, den blev afsløret første gang på 1955 Paris Motor Show. Bilen "gudinden" var et produkt af mange års forskning og udvikling. Citroëns ekstraordinære begavede team af ingeniører ledet af den tidligere Grand Prix mester André Lefebvre og Citroens italienske chefdesigner - Flaminio Bertoni.

 

Bertoni og Lefebvre arbejdede allerede hårdt på DS 19, efterfølgeren til den Traction Avant, som Boulanger udråbte som: "verdens bedste, smukkeste, mest komfortable og mest avancerede bil".

Funktionelt var DS år forud for enhver anden bil i samtiden med en række nyskabelser: fra den radikalt nye hydro-pneumatisk affjedring og to-kreds bremsesystemer, til en overflod af menneskeskabte materialer, som Lefebvre der udmærkede sig som at være den første franskmand der gik med en nylon skjorte. Han havde insisteret på at bruge nylon i det nye design. Igen bestemte han og Bertoni sammen, at deres bil skulle være smuk.

 

Da Lefebvre bad om en enkelt eger rat, designede Bertoni en jævn, sanselig kurve.

Hans instrumentbræt bestod af tre kurver med instrumenter der vinkler ned og et handskerum, som udnyttede halvdelen af den plads der var til rådighed. De elegante linier i DS kombineret med moderniteten i 2 CV sammen med Traction Avant gav Citroen velstand.

 

 

DS 19 var hovedattraktionen på Paris Motor Show i 1955. Magasinet Paris-Match satte DS’en på forsiden med filmstjernen Gina Lollobrigida ved rattet. Da DS 19 blev udstillet på Triennalen i Milano i 1957 blev den hævet op på en pylon for at vise skønheden i silhuet.

 

Tegninger samt skulpturer vinder præmier på det internationale Free Art Show i Paris, Bertoni interesserede sig nu også for arkitektur. I 1956 opfandt han et nyt system til typehusbygning, som blev sat i drift i den amerikanske by St. Louis, hvor 1.000 huse blev bygget i 100 dage.

DS 19 vil altid være hans - og Lefebvres - mesterværk som en bemærkelsesværdig fusion af form og funktion.

 

DS19 1955

 

I 1937 begynder Bertoni at arbejde på et nyt bilprojekt. I 1940 skal den erstatte Traction Avant. Det er endnu ikke DS projektet, men en bil ved navn VDG (voiture à grande diffusion), dvs. bil i den store klasse, men krigen stopper projektet, der genovervejes i 1945.

 

I 1950 begynder en ny model at tage form i hans hoved: den HYPOPOTAME, men fem års studier og optimeringer er nødvendige for at udvikle mesterværket: den 6 Oktober 1955 på Salon de l'Automobile i Paris kan besøgende beundre Citroën DS 19 som ikke kun er en bil, så men et kunstværk. Det er en stor succes: i den første time får de mere end 750 ordrer på levering, ved slutningen af den første dag har Citroen 12.000 ordrer i bogen og flere end 80.000 ordrer før udstillingen er slut. DS ændres ikke væsentligt i sin form før i 1967. Da bliver front ændret ganske lidt for at introducere de forreste dobbelte lygter med drejefunktion og fælles ydre glasafdækning. Selvom Bertoni er død i 1964 foretages denne ændring ud fra et tidligere af hans projekter. I 1974, 20 år efter sin debut, afsluttes produktionen af Citroen DS og ID.

 

Lygter »

Dobbelt forlygte-system. (1962)

Lang rækkevidde på det lange lys med kvarts jod pærer. (1972)

Langt lys sammenkoblet med forhjulenes drejning. (1967 med servostyring)

Selvnivellerende forlygter på grund af den hydrauliske affjedring.

Bremsesystem »

Overdimensionerede skivebremser foran, de hverken svigter eller bliver skæve ved heftig anvendelse. Tromlebremser bag.

Hydraulisk lastafhængigt bremsesystem.

Bremsetrykket bliver automatisk fordelt mellem for og baghjul efter belastning.

Parkering og fodbremse med separate bremseklodser.

Minimal kraft på fodbremsen for optimal bremselængde.

Særlige luftkanaler til køling af bremseskiverne foran.

Advarselslampe for bremseslid på instrumentbrættet. (1971)

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved