ID & DS fra 1955 til 1975
Nogle biler levede op til enkelte af disse punkter, DS levede op til dem alle.
- Overdimensionerede skivebremser på forhjulene, der ikke svigter eller bliver skæve.
- Hydraulisk lastafhængigt bremsesystem.
- Advarselslampe for bremseslid på instrumentpanel. (1971)
- To kreds bremsesystem.
- Parkerings og fodbremse med separate bremseklodser.
- Minimal kraft til fodbremsen for optimal bremselængde.
- Bremsetrykket bliver automatisk fordelt mellem for og baghjul efter belastning.
- Særlige luftkanaler til køling af bremseskiverne foran.
- Dobbelt forlygte-system.
- Lang rækkevidde på det lange lys med kvarts jod pærer.
- Langt lys sammenkoblet med forhjulenes drejning. (1967 og kun med servostyring)
- Selvnivellerende forlygter på grund af den hydrauliske affjedring.
- Specielt formede sæder for at undgå træthed ved kørsel. (1968)
- Justerbare solskærme ved de forreste sideruder.
- Safety design af dørhåndtag. (1971)
- Panorama forrude med slanke søjler.
- Kalibreret bremselængde angivelser på speedometeret. (1969)
- Enkelt eger sikkerhedsrat giver frit udsyn af instrumenter og advarselslamper.
- Gear valg ved finger-tip kontrol. (ikke ID)
- Afdugnings kanaler til de forreste sideruder.
- Bakspejl med anti-blænde indstilling til dag og natkørsel. (ikke ID)
- To hastigheder på vinduesviskeren og elektrisk sprinkler. (1967)
- El-opvarmet bagrude for dugfri udsyn.
- Rammeløst side-vinduer for øget sigtbarhed.
- Bred akselafstand foran for uovertruffen stabilitet ved kurvekørsel.
- Vægt koncentreret på forhjulene for maksimalt vejgreb.
- Den automatiske højde korrektør opretholder en konstant frihøjde uanset last.
- Affjedringssystem med indbyggede støddæmpere sikrer perfekt vejgreb og komfort.
- Den ekstra lange akselafstand giver en ultimativ retningsstabilitet og vejgreb.
- Tandstangsløsning for præcis kontrol af styringen.
- Servostyringen hjælper til at mindske køretræthed. (Ikke ID)
- Bilen er testet med Michelin XAS radialdæk og dækket bliver standard monteret på alle modeller.
- Forhjulstræk ligesom alle Citroën-biler siden 1934.
- Safety enkelt eger rat kollapser sidelæns under sammenstød.
- Stivheden i chassisrammen giver god passager beskyttelse ved påkørsel.
- Den væsentligste vægt er på chassisrammen derfor lavt tyngdepunktet.
- Både motor og bagagerum er specielt designet til at absorbere stød ved påkørsel.
- Reservehjulets placering (forreste beskyttelseszone) virker som buffer ved kollision.
- Den aerodynamiske form giver maksimal retningsstabilitet ved høj hastighed.
- Benzintanken er placeret foran baghjulene og derved beskyttet ved kollision.