ID&DS i front

 

ID & DS fra 1955 til 1975

 

Nogle biler levede op til enkelte af disse punkter, DS levede op til dem alle.

 

  1. Overdimensionerede skivebremser på forhjulene, der ikke svigter eller bliver skæve.
  2. Hydraulisk lastafhængigt bremsesystem.
  3. Advarselslampe for bremseslid på instrumentpanel. (1971)
  4. To kreds bremsesystem.
  5. Parkerings og fodbremse med separate bremseklodser.
  6. Minimal kraft til fodbremsen for optimal bremselængde.
  7. Bremsetrykket bliver automatisk fordelt mellem for og baghjul efter belastning.
  8. Særlige luftkanaler til køling af bremseskiverne foran.
  9. Dobbelt forlygte-system.
  10. Lang rækkevidde på det lange lys med kvarts jod pærer.
  11. Langt lys sammenkoblet med forhjulenes drejning. (1967 og kun med servostyring)
  12. Selvnivellerende forlygter på grund af den hydrauliske affjedring.
  13. Specielt formede sæder for at undgå træthed ved kørsel. (1968)
  14. Justerbare solskærme ved de forreste sideruder.
  15. Safety design af dørhåndtag. (1971)
  16. Panorama forrude med slanke søjler.
  17. Kalibreret bremselængde angivelser på speedometeret. (1969)
  18. Enkelt eger sikkerhedsrat giver frit udsyn af instrumenter og advarselslamper.
  19. Gear valg ved finger-tip kontrol. (ikke ID)
  20. Afdugnings kanaler til de forreste sideruder.
  21. Bakspejl med anti-blænde indstilling til dag og natkørsel. (ikke ID)
  22. To hastigheder på vinduesviskeren og elektrisk sprinkler. (1967)
  23. El-opvarmet bagrude for dugfri udsyn.
  24. Rammeløst side-vinduer for øget sigtbarhed.
  25. Bred akselafstand foran for uovertruffen stabilitet ved kurvekørsel.
  26. Vægt koncentreret på forhjulene for maksimalt vejgreb.
  27. Den automatiske højde korrektør opretholder en konstant frihøjde uanset last.
  28. Affjedringssystem med indbyggede støddæmpere sikrer perfekt vejgreb og komfort.
  29. Den ekstra lange akselafstand giver en ultimativ retningsstabilitet og vejgreb.
  30. Tandstangsløsning for præcis kontrol af styringen.
  31. Servostyringen hjælper til at mindske køretræthed. (Ikke ID)
  32. Bilen er testet med Michelin XAS radialdæk og dækket bliver standard monteret på alle modeller.
  33. Forhjulstræk ligesom alle Citroën-biler siden 1934.
  34. Safety enkelt eger rat kollapser sidelæns under sammenstød.
  35. Stivheden i chassisrammen giver god passager beskyttelse ved påkørsel.
  36. Den væsentligste vægt er på chassisrammen derfor lavt tyngdepunktet.
  37. Både motor og bagagerum er specielt designet til at absorbere stød ved påkørsel.
  38. Reservehjulets placering (forreste beskyttelseszone) virker som buffer ved kollision.
  39. Den aerodynamiske form giver maksimal retningsstabilitet ved høj hastighed.
  40. Benzintanken er placeret foran baghjulene og derved beskyttet ved kollision.

 

Facts

ID19 » standardudstyr:

  • Hydro-pneumatisk affjedring, Verdens mest avancerede affjedringssystem - holder bilen i samme niveau og på ret køl, uanset belastning og kørefladens beskaffenhed, hvilket giver en utrolig stabil og komfortabel kørsel .
  • Servo forstærkede skivebremser på forhjulene (standard tromle bremser på baghjulene).
  • Enkelt eger rat og ny vinkel til ratstammen minimerer skader på håndled og bryst ved kollision, gør sammen med reservehjulets placering foran motoren Citroën ID og DS til datidens sikreste biler at køre i.
  • Forhjulstræk plus lavt tyngdepunkt giver maksimalt vejgreb og gode svingegenskaber ved høj fart.
  • Komfortabel plads til 5 personer i kabinen.
  • Stort bagagerum på 481 liter.
  • Udsynet fra førersædet giver bedste manøvreudsyn sammenlignet med konkur-rerende biler.
  • Benzinforbrug på 16 km/l ved 50 km/t. ("Autocar" 29/8/58).
  • Tophastighed på 130 km/t.

 

DS19 » har desforuden:

  • Servo assisteret tandstangs styring, som bevirker at manøvre kørsel og parkering bliver fjer let.
  • Hydraulisk betjent gearkasse.
  • Automatisk hydraulisk kobling der frakobler geakassen fra mororen i tomgang
  • Benzinforbrug på 12 km/l ved 72 km/t.
  • Tophastighed på 145 km/t.

 

Copyright © All Rights Reserved