DS19+ID19-DS23

De fedeste biler nogensinde

Citroen DS og ID modellerne er alle 4 dørs sedaner eller 5 dørs stationcars med plads med til 5 personer. De har selvbærende karrosseri med uafhængige hjulophæng for og bag. Egenvægten er ca: 1125 kg afhængig af model og udstyr. Totalvægt: 1725 kg. Vendediameter: 11m. Bensintanken rummer 60 liter og er kollisionssikkert placeret foran bagakslen. Der er et lastafhængigt hydraulisk bremsesystem med skivebremser foran og tromlebremser bag. Bilen blev produceret med forskellige instrumentpaneler, der gennemgik en udvikling fra Bertoni's futuristiske bløde udtryk, til et mere traditionelt udtryk. Citroen ID og DS blev, gennem levetiden produceret med tre forskellige fronter. Derforuden er der US fronten uden drejelygter fra 1967, da drejelygter ikke var lovlige i USA. Gennem hele levetiden er taget fremstillet i glasfiber. Front og bagklap er presset ud i aluminiumplade. Bagskærmene skal fjernes ved hjulskift. Det kan gøres med hjulnøglen. Der er kun en bolt i hver bagskærm der skal løsnes for at tage skærmen af. Til gengæld anvendes bare en støttefod og ikke en dunkraft ved hjulskift. Bilens hydrauliske affjedrings system gør arbejdet med at frigøre hjulene fra asfalten ved hjulskift. Bilen kan køre med bare et baghjul. Derfor kan det være lidt vanskeligt at opdage om et baghjul mangler luft. DS modellerne er fra 1955 født med semiautomatisk hydraulisk gearskifte. En traditionel gearkasse med automatisk skiftemekanisme som først fra år 2000 er blevet udbredt som supplement til automatgearkassen. Se listen af standardudstyr under fanan ID & DS. Samt amerikanerfronten i filmen fra Leno's garage.

 

Århundredes bil, US udgave

Aerodynamik, vigtigt for Citroen

DS; Gave til De Gaulle

Copyright © All Rights Reserved