Bertoni

Flaminio Bertoni (1903-1964)

 

Flaminio Bertoni var en af det 20. århundredes mest begavede industrielle designere, han havde ansvar for udformningen af Citroen bilernes karosseri. Stilmæssigt meget forskellige varianter - som den elegante Traction Avant, den yderst funktionelle 2 CV og den dragende DS 19.

DS - gudinden - har alle de funktioner som et af disse objekter fra et andet univers, der leverer brændstof til neomania fra det attende århundrede, og fra vores egen science fiction. Udtalte forfatteren Roland Barthes om bilen.

DS19 tiltrak tilbedende skarer fra det øjeblik, den blev afsløret første gang på 1955 Paris Motor Show. Bilen "gudinden" var et produkt af mange års forskning og udvikling. Citroëns ekstraordinære begavede team af ingeniører ledet af den tidligere Grand Prix mester André Lefebvre og Citroens italienske chefdesigner - Flaminio Bertoni.

Bertoni er født i Masnago, en lille by i Como regionen i det nordlige Italien, Bertoni blev optaget af bil design ved et uheld, da han, efter sin fars død i 1918, blev tvunget til at forlade teknisk skole for at tjene til livets ophold for at forsørge sin familie. Han fandt et job som snedkerlærling hos Carrozzeria Macchi, en bilproducent i den nærliggende by Varese. Bertoni var dygtig til at tegne og det gav ham et job i Macchi’s udviklingsafdeling, i sin fritid, studerede han til skulptør. I 1924 var han chefdesigner hos Macchi, men fem år senere, trådte han tilbage efter en række uoverensstemmelser med ledelsen og oprettede sit eget atelier, hvor han mod udvirkede sin store passion som skulptør.

Bertonis atelier blomstrede frem i 1931, han blev forelsket i Giovanna Barcella, en ung kvinde, som hans mor afviste. Moderen ønskede, at Bertoni skulle gifte sig med sin kusine i stedet. Da moderen forbød ham fra at gifte sig med Giovanna reagerede Bertoni ved at lukke sit atelier i Varese og flytte til Paris med Giovanna, hvor de blev gift. I April måned samme år blev deres søn, Leonardo, født og to dage senere fik Flaminio Bertoni tilbudt et job hos Citroën.

I starten af 1930'erne var Citroën kendt som verdens mest innovative bilproducent med et udpræget engagement i forskning og udvikling. Virksomhedens vinkelformede logo prægede alle de produkter der var designet af grundlæggeren André Citroën, der, kort efter Bertoni ankomst, brugte hele sin personlige formue i udviklingen af virksomhedens næste nye model, Traction Avant, en banebrydende forhjulstrukket personbil.

Andre producenter producerede allerede biler med forhjulstræk, men med motorer så store, at der var for lidt plads til passagerer. En ny ansat i Citroëns ingeniør team, André Lefebvre, havde udviklet et design, der gik langt i retning af at løse dette problem. Mens han afsluttede denne udvikling, blev Bertoni bedt om at udvikle et karosseri helt i metal hvilket ville gøre bilen lettere end samtidens køretøjer der delvist var af træ. Sammen med Lefebvre, producerede han en bil, hvor vægten var jævnt fordelt og luften strømmede frit omkring karossen for at mindske luftmodstanden og dermed øge bilens tophastighed. Den sidste udvikling var formen af køretøjet, dets "Linier", som Bertoni efter sigende har skabt på en enkelt nat ved at støbe en model af modellervoks i stedet for en traditionel skitse.

 

Hyldet som en stor triumf, da Traction Avant blev lanceret i 1934. Den blev beskrevet af en kritiker som: "så nyt, så fed, så fuld af originale ideer".

 

Udvikling af Traction Avant var så dyr, at det drænede Citroën økonomisk og måneder efter lanceringen, blev virksomheden overtaget af dækproducent Michelin. Heldigvis for Bertoni og Lefebvre, var det Pierre Jules Boulanger der blev direktør. Boulanger fra Michelin, der tog ledelsen og fortsatte driften af selskabet efter André Citroën død i 1935, var mester i innovation. Hans første projekt var at igangsætte udviklingen af en Tres Petite Voiture, "meget lille bil" TPV, som han forestillede sig som Citroëns svar på Volkswagens bedst sælgende model Beetle.

 

Boulanger ville have en bil, der kunne transportere fire mennesker og halvtreds kilo kartofler på op til 60 kilometer i timen. Bertoni var igen ansvarlig for karosseridesignet. Han udviklede den helt anderledes end den overdådige Traction Avant med sine yppige kurver.

TPV’en, som Citroën planlagde at afsløre på 1939 Paris Motor Show, var inspireret af den kantede æstetik ”Modernisme” og af fly, hvorfra Lefebvre havde lånt mange af de tekniske nyskabelser til bilen.

 

Bertoni var optaget af andre udviklinger, selvom han var ansat hos Citroën, arbejdede han stadig for andre producenter, bl.a. Carrozzeria Baroffio, som han designede en bus for med motoren placeret over kabinen. Han fortsatte også som skulptør, og han udstillede bredt. Dette efterlod ham med så lidt tid til sin familie, at Giovanna i 1936 tog sønnen Leonardo med tilbage til Italien, mens Bertoni forblev i Paris.

 

Da Anden Verdenskrig brød ud suspenderede Citroën sine planer om at lancere en TPV, de var bange for, at tyskerne ville opdage den nye udvikling, i hemmelighed begravede de seks prototype biler og gemte alle planer, skitser og produktionsgrundlag. Efter at Italien gik ind i krigen som en tysk allieret, blev Bertoni anholdt som en "fjende af Frankrig". Han blev befriet af tyskerne, men tilbragte resten af krigen i pendulfart mellem Frankrig og Italien. Bertoni kom ud for en motorcykel ulykke, der resulterede i at hans ene ben blev tre centimeter kortere end den andet, resten af sit liv.

 

Efter krigen kom Bertoni tilbage til Citroën for at forberede den forsinkede lancering af TPV, der blev forevist i 1948 - som 2 CV - på Paris Motor Show. Lys og rummelig med forhjulstræk og fleksibel affjedring, blev 2 CV rost for sine funktionelle egenskaber, men publikum var mindre henrykte over de kantede linjer. Indledende ordretilgang var langsom, men i løbet af de næste fyrre år, fremstillede Citroën mere end 5 millioner 2 CV'er.

 

Bertoni og Lefebvre arbejdede allerede hårdt på DS 19, efterfølgeren til den Traction Avant, som Boulanger udråbte som: "verdens bedste, smukkeste, mest komfortable og mest avancerede bil".

 

Funktionelt var DS år forud for enhver anden bil i samtiden med en række nyskabelser: fra den radikalt nye hydro-pneumatisk affjedring og to-kreds bremsesystemer, til en overflod af menneskeskabte materialer, som Lefebvre der udmærkede sig som at være den første franskmand der gik med en nylon skjorte. Han havde insisteret på at bruge nylon i det nye design. Igen bestemte han og Bertoni sammen, at deres bil skulle være smuk.

 

Da Lefebvre bad om en enkelt eger rat, designede Bertoni en jævn, sanselig kurve.

Hans instrumentbræt bestod af tre kurver med instrumenter der vinkler ned og et handskerum, som udnyttede halvdelen af den plads der var til rådighed. De elegante linier i DS kombineret med moderniteten i 2 CV sammen med Traction Avant gav Citroen velstand.

 

DS 19 var hovedattraktionen på Paris Motor Show i 1955. Magasinet Paris-Match satte DS’en på forsiden med filmstjernen Gina Lollobrigida ved rattet. Da DS 19 blev udstillet på Triennalen i Milano i 1957 blev den hævet op på en pylon for at vise skønheden i silhuet.

Tegninger samt skulpturer vinder præmier på det internationale Free Art Show i Paris, Bertoni interesserede sig nu også for arkitektur. I 1956 opfandt han et nyt system til typehusbygning, som blev sat i drift i den amerikanske by St. Louis, hvor 1.000 huse blev bygget i 100 dage.

DS 19 vil altid være hans - og Lefebvres - mesterværk som en bemærkelsesværdig fusion af form og funktion.

Plaget af dårligt helbred, blev Lefebvre tvunget til at trække sig tilbage fra Citroën i 1957, medens Bertoni stadig designede sin sidste bil - Ami 6.

Den blev afsløret i 1961. Ami 6 matchede ikke 2 CV eller DS 19 i form, funktion og innovation, men Bertoni’s specielle linjer - især den indad vendte bagrude - fik en afgørende indflydelse på bilernes udseende gennem 1960'erne.

 

Som en belønning for hans mange års arbejde i Frankrig, blev han udnævnt til Master of Arts and Letters (Maître ès arts et lettres) af den franske kulturminister André Malraux i 1961. Det følgende år vandt han endnu en skulpturpris på den internationale Free Art Show.

Efter sin død i 1964, blev Bertoni hyldet for sine bemærkelsesværdige talenter både som kunstner og en af det 20. århundredes største automobil designere.

 

DS19 1955

 

I 1937 begynder Bertoni at arbejde på et nyt bilprojekt. I 1940 skal den erstatte Traction Avant. Det er endnu ikke DS projektet, men en bil ved navn VDG (voiture à grande diffusion), dvs. bil i den store klasse, men krigen stopper projektet, der genovervejes i 1945.

 

I 1950 begynder en ny model at tage form i hans hoved: den HYPOPOTAME, men fem års studier og optimeringer er nødvendige for at udvikle mesterværket: den 6 Oktober 1955 på Salon de l'Automobile i Paris kan besøgende beundre Citroën DS 19 som ikke kun er en bil, så men et kunstværk. Det er en stor succes: i den første time får de mere end 750 ordrer på levering, ved slutningen af den første dag har Citroen 12.000 ordrer i bogen og flere end 80.000 ordrer før udstillingen er slut. DS ændres ikke væsentligt i sin form før i 1967. Da bliver front ændret ganske lidt for at introducere de forreste dobbelte lygter med drejefunktion og fælles ydre glasafdækning. Selvom Bertoni er død i 1964 foretages denne ændring ud fra et tidligere af hans projekter. I 1974, 20 år efter sin debut, afsluttes produktionen af Citroen DS ig ID.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bertoni's Biografi

 

1903 • Født den 10. januar i Masnago, en lille by i Como administrative region, som senere (1927), som indgår i bydelen Varese, hovedbyen i området.

Bertoni hos Macchi

1918 • Får sit eksamensbevis fra den tekniske skole "Francesco Daverio" i Varese. Efter faderens død, stopper han sine

studier og finder et job som snedker lærling på et lokalt karosseriværksted "Carrozzeria

Macchi", hurtigt efter kommer han i idé - afdelingen, hvor hans passion for biler tager fart.

 

1919 • Han er en stor beundrer af Leonardo da Vinci og Michelangelo. Han begynder at

tegne og skulptere under ledelse af prof. Giuseppe TALAMONI, og deltager i gruppearbejde med skulptørerne Lodovico

Pogliaghi og Enrico Butti, med hvem han samarbejder om opførelsen af et krigsmindesmærke i Varese.

 

1922 • Ledelsen på Macchi som er imponeret over hans evner som tegner, overfører ham til udviklingsafdelingen.

 

1923 • Et hold af franske teknikere besøger Macchi , efter at de har set hans tegninger, opfordres han til at udbygge sin erfaring i Frankrig. Samme år i april rejser han til Paris.

 

1924 • Efter afslutningen på sine franske stydier, flytter han tilbage til Italien og vender tilbage til Macchi som en chef

tegner. Han åbner sit eget kunstværksted i centrum af Varese i Via Indipendenza na 3.

 

1929 • Som et resultat af utilfredshed med ledelsen, afslutter han arbejdet hos Macchi og åbner sit eget værksted med tegne opgaver og projekt opgaver i Quartiere Vittoria 7 (i dag via F.Crispi). Hans første kunder er "Carrozzeria Varesina" i samme by og "Carrozzeria Baroffio" i MALNATE (forstad til Varese).

 

1930 • For første gang deltager han i tre udstillinger: en "Udstilling af San Pedrino" i Varese, en "Esposizione Sociale" af Fine Arts Academy i Milano, hvor han har været medlem siden 1928 og en "første udstilling af dyr i kunst "i Rom.

 

1931 • Han forelsker sig i en ung kvinde, Giovanna Barcella, men hans mor er imod forholdet, fordi hun vil have ham til at gifte sig med en kusine. Han lukker derfor sine to værksteder og i oktober flytter han med Giovanna til Paris.

 

Bertoni hos Citroen

1932 • Den 25. april fødes Leonardo, hans første søn og den 27. i samme måned, bliver han ansat af Citroën.

 

1934 • På kun en nat, skaber han Traction Avant i modellervoks: første gang i historien at en model af en bil realiseres som skulptur i stedet for på papir. Han begynder at udstille i Frankrig, og får en tredje plads med præmie for skulpturen på det 46. Exposition des Beaux Arts i Asnieres.

 

1935 • Han deltager både i den 5. Exposition des Beaux-Arts i Asnieres og i en udstilling i Versailles, her opnår han to andenpladser som skulptør. Hos Citroën under ledelse af Boulanger, begynder han at arbejde på en ny bil, TPV (2 CV). Hos Carrozzeria Baroffio i Italien udvikles den første bus med kabinen over motoren, efter Bertoni’s tegninger.

 

1936 • Han udstiller på Galleri Carmine i Paris, med andre italienske kunstnere, herunder De Chirico, De Pisis, Corbellini. Hans hektisk kunstnerisk aktivitet gør at han tilbringer megen tid væk fra sin familie, så Giovanna beslutter sig for at skilles fra ham og den 15. februar rejser hun tilbage til Italien med deres søn, Leonardo. Nu da han er alene deltager han i mange parisiske udstillinger: Salon des Tuileries, Salon d'Automne, showet af Uafhængige Kunstnere, showet af franske kunstnere. Han udvikler et trehjulet køretøj, kaldet V3R, for selskabet ERSA af Courbevoie, der dog forbliver på prototypestadiet. Den vises i 1954 undernavnet Mathis 333.

 

1937 • Hans søn Leonardo vender tilbage til Paris sammen med sin farmor, Angela.

 

1939 • Han udvikler den første single platform van, kaldet T.U.B. Da krigen er undervejs i Europa overtales Bertoni til at sende sin søn og sin mor tilbage til Italien. I foråret præsenterer han sin første personlige udstilling på Galleri Carmine i Paris, senere præsenterer samme udstilling i Varese i august.

 

1940 • Efter Italiens krigserklæring, er Bertoni en fjende af Frankrig, og da han stadig er italiensk statsborger, bliver han arresteret den 11. juni og afventer udvisning til de franske kolonier. Ankomsten af tyske tropper i Paris forhindrer hans udvisning, og han bliver løsladt. En alvorlig motorcykelulykke i forbindelse med et serviceeftersyn for Citroën, tvinger ham til at bo i en privat klinik i over et år og gennemgår seks operationer for at redde det venstre ben, som dog for altid bliver tre centimeter kortere end højre ben. I løbet af denne tid, han udarbejder han mange portrætter og dedikerer sig til undersøgelse af patienter, lærer det tyske sprog og han begynder at studere for at få eksamensbevis på at blive arkitekt. Han udtager et patent, gennem det italienske ministerium for søværnet. En magnetisk torpedo (en magnet i toppen tiltrækker jern overfladen på skibe), men ministeriet afviser patentet med den begrundelse, at projektet ikke understøttes af praktisk beviser.

 

1941 • I slutningen af året, genoptager han sit arbejde for Citroën og på samme tid, i sit værksted på 48 Rue du Theatre hvor han forbereder nye skulpturer vil blivr præsenteret på de forskellige parisiske udstillinger.

 

1942 • Han flytter tilbage til Varese for at besøge sin mor Angela og sin søn Leonardo, og udnytter muligheden for en ferie.

Bertonis mor

1943 • Under en personlig udstilling på Montparnasse, møder han Lucienne Marodon, prima ballerina på Scala i Milano og i Operaen i Paris, og forelsker sig i hende.

 

Bertoni på sin BMW

1944 • Fredag den 25. august befrier de franske tropper Paris og den 31., er Bertoni igen fængslet, denne gang med udgangspunkt i at samarbejde med Tyskland, men efter tre dage han er løsladt og frikendt på alle punkter.

 

DS overrækkes til Pave Johannes XXIII

1945 • Hos Citroën starter projekter i TPV og VDG, et køretøj, som erstatter Traction Avant. Bertoni præsenterer flere nye værker til de største udstillinger i Paris. På "Institute of Sisters of Mercy" (italienske nonner i Paris), får han et venskab med Vatikanets gesandt i Frankrig, Monsignor Angelo Roncalli (der senere blev pave Johannes 23.), og hans rådgiver, Monsignor Silvio Oddi (som senere bliver kardinal i Vatikan Rådet).

 

1946 • Flytter han tilbage til Varese, og opsøger Giovanna for at drøfte fremtiden for deres søn Leonardo, der som mor får forældremyndigheden den 26. august.

 

1947 • Den 27. marts gifter han sig med Lucienne Marodon i Kapellet til de seks italienske Søstre.

 

1948 • Den 7. oktober, på Paris Salon de l'Automobile, præsenterer han sit andet stilistiske værk, 2 CV’en, der vækker stor opsigt i hele verden.

 

1949 • Den 27. juni fødes hans anden søn Serge, og to dage senere, får Bertoni universitetsgraden i arkitektur, og dermed opfylder han sine bestræbelser fra sine studier fra hospitalsopholdet i 1940. Det er det år, hvor han har gjort patenter til Ministeriet for Industri til "multi indstilleligt led" og "fjeder med tre spændinger".

 

Multi indstilleligt led

 

 

Fjeder med tre spændinger

 

1950 • Han starter sin arkitektvirksomhed med forskellige projekter i Paris og forstæder. Han er nomineret æresmedlem af Accademia degli Euteleti ved Saint Miniato di Pisa, for at have doneret en begravelse maske af Napoleon til Akademiet, som han fandt i en antikvitetshandel i rue Montparnasse i Paris. Ifølge en analyse fra Akademiet, menes det at være den første støbning af kejserens ansigt.

 

1953 • Han tildeles første prisen for tegninger og anden præmie for skulpturer på den internationale udstilling for fri kunst i Paris.

 

1954 • På den internationale udstilling for fri kunst får han førstepræmien for skulptur.

 

1955 • Hans design mesterværk, DS 19, er præsenteret på Salon de l'Automobile i Paris. Samt markerer dette århundredes bil historie, dette placerer Bertoni blandt Masters of Design.

 

"Cacteurs" fra Expo Limoges 1956

 

1956 • Inden for arkitektur patenter han et nyt system for opførelse af parcelhuse, tak, som i løbet af 1000 vil blive bygget i Saint Louis USA på kun 100 dage. U.N.E.S.C.O.beder ham om at forelægge sine skulpturer på udstillingen i Limoges, i anledning af Melbourne OL. Han vil være til stede med tre skulpturer.

 

1957 • Den Citroën DS 19 vises på "Triennalen" i Milano, og får prisen for bedste industrielle kunstværk.

 

1959 • Han er igen tildelt første præmie for skulpturen på den internationale udstilling af fri kunst og anden præmie ved udstillingen for franske kunstnere.

 

1960 • Tredje præmie for skulpturen på biludstillingen i de franske kunstnere. Han begynder opførelsen af sit andet kunstværksted i rue Ville Maurice, Antony.

 

1961 • Hans sidste arbejde som designer, Citroën Ami 6, bliver produceret. Den franske minister for kultur, nobelpristageren André Malraux, udpeger ham ordensherre of Arts and Letters af Den Franske Republik. Det er rimelig anerkendelse til en mand, der har givet så meget til fransk kultur.

 

1962 • Han tildeles endnu en gang førsteprisen for skulptur på den internationale udstilling af fri kunst i Paris.

 

1964 • Den 7. februar han dør efter en blodprop. Helios Ilo Tarbuyo, redaktør af "Kunstnerisk og litterær opvågnen" i Paris skriver denne nekrolog: Flaminio Bertoni billedhugger talent og oprigtig ven, som vi lige har mistet. Vi blev forfærdede over at høre om hans alt for tidlige død, vores gode ven Flaminio Bertoni. Han var en højere ånd og en ædel sjæl. Han var en del af den elite, der svæver over, hvad vi vover at kalde "Société Humaine".

 

Copyright © All Rights Reserved